مطالعۀ ویژگیهای تزیینی آثار گچبری هنرمندان کرمانی در دورۀ ایلخانی تا ابتدای دورۀ تیموری
نویسندگان
چکیده مقاله:
در دورۀ ایلخانی (حدود 633 ه. ق. تا 756 ه. ق.) با ورود ایرانیان به دستگاه حکومتی، حمایت از هنر و هنرمندان رونق گرفت و هنرهای مختلف از جمله گچبری به رشد و شکوفایی چشمگیری دست یافت. در این دوره، شاهد محرابها و کتیبههای گچ بری زیبا و پرکاری هستیم که از سوی حاکمان و والیان جهت مساجد، امامزادهها و مقابر بزرگان سفارش داده میشدند و توسط هنرمندان بنامی از خاندانهای مختلف ساخته میشدند. در این میان هنرمندان کرمانی نیز در خلق آثار گچبری ارزشمندی نظیر محراب در دورۀ ایلخانی تا ابتدای دورۀ تیموری نقش عمدهای ایفا کردند و به یکی از سرآمدترین خاندانهای هنرمند در این زمینه تبدیل شدند. هدف پژوهش حاضر در گام نخست شناسایی هنرمندان کرمانی گچبر و معرفی آثار رقمدار و یا منسوب به این هنرمندان است و همچنین پراکندگی و مطالعۀ ویژگیهای بصری آثار آنهاست. با مطالعات صورت گرفته مشخص شد که آثار هنرمندان کرمانی شماری ویژگیهای ساختاری و تزیینی خاص دارند که آنها را از سایر هنرمندان همعصرشان متمایز میکند از جمله: مزین شدن لچکیهای تمامی محرابها و برخی لوحهای گچی آنها با فرمی گرد، مماس بودن این فرم گرد با دیوارۀ محیطی لچکی، استفاده از گلهای ختایی که دارای تزییناتی مشترک هستند، قرار دادن جایگاهی ثابت برای ثبت کتیبههای حاوی نام هنرمند سازنده و تاریخ ساخت محراب. روش یافتهاندوزی مطالعات کتابخانهای و سپس مطالعات میدانی و برداشت آثار و رویکرد پژوهش تاریخی- تطبیقی است.
منابع مشابه
مطالعۀ ویژگی های تزیینی آثار گچ بری هنرمندان کرمانی در دورۀ ایلخانی تا ابتدای دورۀ تیموری
در دورۀ ایلخانی (حدود 633 ه. ق. تا 756 ه. ق.) با ورود ایرانیان به دستگاه حکومتی، حمایت از هنر و هنرمندان رونق گرفت و هنرهای مختلف از جمله گچ بری به رشد و شکوفایی چشمگیری دست یافت. در این دوره، شاهد محراب ها و کتیبه های گچ بری زیبا و پرکاری هستیم که از سوی حاکمان و والیان جهت مساجد، امامزاده ها و مقابر بزرگان سفارش داده می شدند و توسط هنرمندان بنامی از خاندان های مختلف ساخته می شدند. در این میان...
متن کاملتطبیق نقوش تزیینی معماری دورۀ تیموری در آثار کمالالدین بهزاد با تأکید بر نگارۀ «گدایی بر در مسجد»
حاصل تمهیدات شگرف هنرمندانی چون کمالالدین بهزاد در عرصۀ نگارگری اواخر سدۀ نهم همبستگی آن با معماری بود. به تصویر درآمدن فضاهای معماری و نقوش تزیینی آن در نگارهها در بناهای عظیم و باشکوه اطراف هنرمندان ریشه داشت.. تزیینات فراوان سطح بنا که بر حس وحدت و اثربخشی آن میافزود حتی بر لباس پیکرهها نیز نقش بست. بدین ترتیب، اگرچه حضور فضای معماری در تصویر اکثراً بهجهت ضرورت داستان به تصویر کشیده شده ...
متن کاملتطبیق نقوش تزیینی معماری دورۀ تیموری در آثار کمال الدین بهزاد با تأکید بر نگارۀ «گدایی بر در مسجد»
حاصل تمهیدات شگرف هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد در عرصۀ نگارگری اواخر سدۀ نهم همبستگی آن با معماری بود. به تصویر درآمدن فضاهای معماری و نقوش تزیینی آن در نگاره ها در بناهای عظیم و باشکوه اطراف هنرمندان ریشه داشت.. تزیینات فراوان سطح بنا که بر حس وحدت و اثربخشی آن می افزود حتی بر لباس پیکره ها نیز نقش بست. بدین ترتیب، اگرچه حضور فضای معماری در تصویر اکثراً به جهت ضرورت داستان به تصویر کشیده شده ...
متن کاملنقش مهرهای تزئینی در معماری دورۀ ایلخانی
در معماری دوران اسلامی، معمار، همیشه سعی کردهاست که به نحوی فضای داخلی و خارجی را به طرق مختلف تزئین نماید. یکی از این تزئینات، آجرکاری است که در معماری دورة ایلخانی ـ قبل و بعد از آن ـ رواج داشته و به دو صورت بودهاست. در این دوره، آجرهایی مورد استفاده بوده (پیش بر) که قبل از پختن به آن فرم میدادهاند و بسیار با محاسبه ساخته میشده است و چون تیشهخور نبودهاند فواصلی بین آنها ایجاد میشده و...
متن کاملسوء استفاده مالی دورۀ تیموری در منطقۀ جام (دورۀ وزارت خواجه غیاثالدین پیر احمد خوافی)
خواجه غیاثالدین پیراحمد خوافی یکی از وزرای مشهور دورۀ تیموریان میباشد که سی سال منصب وزارت را در دورۀ شاهرخ و جانشینانش برعهده داشت. اگرچه پیراحمد توانست در دورانِ طولانیِ وزارت خویش در دستگاه حکومتِ شاهرخ، مصدر و منشأ خدمات ارزندهای شود، امّا یکی از مسائلی که در خصوص روزگارِ وزارت وی مطرح شده، مسئلۀ سوءاستفادههای مالی است که در منطقة جام (تربت جام کنونی) اتفاق افتاده و پیراحمد هم به طور غیرمستق...
متن کاملمنشآتهای دورۀ تیموری (بر اساس تحلیل منشأالانشاء)
هدف: تشریح ارزشهای سندی نسخهای تازهیاب از کتاب منشأالانشایِ باخرزی از آثار دورۀ سلطانحسین بایقرا (842-911ق.). روش/ رویکرد پژوهش: نسخه تازهیاب معرفی و با سه نسخۀ از همین اثر متعلق به همین دوره مقایسه شده است. یافتهها و نتیجهگیری: نسخۀ تازهیاب منشأالانشاء کاملتر است و میتواند قابلیت آن را دارد که پژوهشهای تازه را ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 37
صفحات 19- 31
تاریخ انتشار 2016-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023